Kuličková ložiska
Ložiska
kuličková - jednořadá
Ložiska
s jednou řadou kuliček v hlubokých oběžných
drahách,
přenášejí kromě
radiálního i axiální
zatížení i při vysokých
otáčkách.
Jednostranně nebo oboustranně zakrytá či
utěsněná, s drážkou pro pojistný
kroužek na vnějším kroužku, apod.
Ložiska
kuličková - dvouřadá
Z
hlediska konstrukce se podobají jednořadým
ložiskům. Valivé
elementy (kuličky) ve dvou oběžných drahách vedle
sebe. Přenášejí i
axiální
zatížení v obou směrech.
Ložiska
kuličková - dvouřadá
naklápěcí
Dvě
řady kuliček se odvalují po společné
kulové oběžné dráze
vnějšího kroužku - umožňuje
naklápění ložiska a
vyrovnávání nesouososti
hřídele
vůči tělesu. Provedení ložisek - otevřená,
oboustranně utěsněná, popř. s
rozšířeným vnitřním
kroužkem.
Ložiska
kuličková - s kosoúhlým stykem
Oběžné
dráhy vnějšího a vnitřního
kroužku vzájemně přesazeny ve
směru osy hřídele - umožňuje přenos kombinovaného
zatížení, tj. současně
působících radiálních a
axiálních sil. Z hlediska konstrukce mohou
být
jednořadá nebo dvouřadá.
Ložiska
kuličková - axiální
Jednosměrná
nebo obousměrná ložiska pro přenos
axiálního zatížení.
Nepřenášejí
radiální zatížení.
Provedení s kulovým tělesovým kroužkem
umožňuje
vyrovnat počáteční nesouosost hřídele.
Ložiska jsou rozebiratelná, lze montovat
jednotlivé díly zvlášť.
Ložiska
kuličková - typ Y
Jednořadá
kuličková ložiska oboustranně utěsněná s
vnějším
kroužkem s kulovým povrchem. V kombinaci s
ložiskovými tělesy umožňují
navrhnout jednoduchá a hospodárná
uložení. Podle způsobu zajištění na
hřídeli
existují typy s
výstředníkovými kroužky, se
stavěcími šrouby, s
upínacími
pouzdry a s normálními vnitřními
kroužky.